
Fräntorp är ett s.k. egnahemsområde som byggdes 1936-1939. De första invånarna köpte tomten och husmodulerna och byggde husen själva under överseende av arkitekt och byggledare. Det fanns några olika hustyper, både radhus och fristående, med enhetlig exteriör. Idag är de flesta husen utbyggda och förändrade så inget är det andra likt. Fräntorp är ett lummigt, mysigt och lugnt område.
Gammalt och nytt i Fräntorp




Klicka på bilden för att läsa några sidor ur en broschyr som gavs ut i samband med bygget av Fräntorp.
Se en film med jämförelser mellan då och nu på olika platser i Fräntorp. Sammaställt av Rakel Skarphedinsdottir.